Nedjelja – 09 / 07 / 2023 u 20.30h pored momjanskog kaštela.
Ulaznica: 8 EUR, info & rezervacije: info@uciliste-buje.eu
Organizatori poručuju da sa sobom ponesete jastuk za sjedenje.
Dal:um je glazbeni duo sa sjedištem u Seulu koji eksperimentira sa zvukovnim mogućnostima najpoznatijih tradicijskih žičanih instrumenata u Južnoj Koreji: gayageumom i geomungom. Eteričan i jedinstven, Dal:um stvara privlačan glazbeni paralelni svemir koji se ističe profinjenim dinamičkim varijacijama i stankama među notama.
Dvije glazbenice. Dva masivna akustična kordofona. Dijalog između tradicije i eksperimentiranja. Spoj novih mogućnosti i duboko istančane zvučnosti.
Dal:um su 2018. godine osnovale Ha Suyean (gayageum) i Hwang Hyeyoung (geomungo). Suyean se sjeća da su se upoznale „kao članice Gradskog ansambla mladeži tradicijske glazbe u Seulu kojem pripadamo i danas. Obje smo promišljale i istraživale mogućnosti svojih žičanih instrumenata i to nas je potaknulo da se udružimo“. Iako su Suyean i Hyeyoung od djetinjstva svirale tradicijsku korejsku glazbu, nakon susreta su otkrile zajedničku želju za širenjem tehnika i granica svojih instrumenata te osmisle novi autorski repertoar.
„Značenje riječi Dal:um je nastaviti istim tragom i prenositi strast prema glazbi“, kaže Hyeyoung. „No korejski izgovor može značiti i ‘različit’. Dal:um predstavlja zvukove dvaju sličnih ali i različitih instrumenata – geomunga i gayageuma. Mi želimo slijediti glazbeni dijalog koji se uspostavlja među nama.“
Kad su spremna za izvedbu, dva instrumenta Dal:uma vrlo su slična. Ali pažljiviji promatrač uočit će im vanjske i zvukovne razlike.
Na slici Suyean (slijeva) drži gayageum, a Hyeyoung (zdesna) geomungo. To su drevni instrumenti, imaju svilene žice koje se trzaju i mogu proizvesti melodijske tonove kao i odjeke udaranja. Osim razlike u veličini, različit im je i broj žica što svakom instrumentu daje poseban glazbeni pečat. Uistinu, kao što i sam naslov albuma kaže, gayageum i geomungo „slični su i različiti“.
Naslov albuma nije samo običan opisni izričaj. Funkcionira i kao kredo glazbenog koncepta i konverzacija dueta. On se odražava u instrumentima koje sviraju, u njihovim zasebnim glazbenim iskustvima i zajedničkom istraživanju novih zvukova i novih vizija.
Suyean svoj glazbeni put sažima ovako: „Gayageum sam počela svirati s devet godina, a kad sam došla na prag dvadesetih željela sam na svome instrumentu ispričati svoju priču. Željela sam izraziti složenu osjećajnost koja ne može biti istovjetna riječima kroz glazbu. Te sam osjećaje počela drugima otkrivati u razgovoru s Hyeyoung.“
Hyeyoungina glazbena priča i etika velikim se dijelom podudara s Suyeaninom, ali očekivano slijedi vlastitu putanju. Kaže: „Gayageum sam počela svirati s osam godina, a s trinaest sam se posvetila geomungu. Od tada stalno stvaram nove verzije ‘same sebe’. Neko sam vrijeme svirala tradicijsku glazbu, ali jednom me nadahnula ideja da stvaram autorsku glazbu i ona je postala moja strast. Sada radim na raznim pričama kao što je Dal:um sa Suyean.“
U kompozicijama i glazbenom izričaju Dal:uma ima profinjenog i strpljivog minimalizma. Dijelom se to može pripisati njihovoj produbljenom istraživanju suvremene kompozicije. Dvije glazbenice posebno ističu da ovaj album sadrži rezultat razgovora o glazbi s trojicom mladih korejskih kompozitora: Jangom Taepeyongom, Choijem Jiwoonom e Leejem Arom.“
Glazbu Dal:uma možemo promatrati i kao dijeljenje istih estetskih preokupacija s azijskim tradicijskim slikarstvom i njemu svojstvenom dijalogu (i harmoniji) između praznog i punog. Takvo je slikarstvo forma u kojoj ono što je izostavljeno često predstavlja ključni element cijeloga djela.
Debitantski album ovoga dueta čini se da počinje stankom. Kratka tišina otvara se nježnim udarcima zvona i njihovo ponavljanje struganjem po drvu instrumenata. Prvi trzaji svilenih žica geomunga i gayageuma suzdržani su i spori, a kompozicija se razvija polako i graciozno.
„Glazba Dal:uma nastaje iz praznine“, kaže Hyeyoung. „Radile smo na stvaranju ravnoteže između tradicijskog zvučanja svilenih žica i ljepote praznine. Lako je upasti u zamku popunjavanja praznine kad se nešto želi izraziti, stoga uvijek nastojimo ne žuriti s ispunjavanjem zvukovima. Koncentriramo se na ljepotu zvukova i tonova geomunga i gayageuma kako bismo ‘prazninu’ preobrazile u prostor iščekivanja.“
Suyean nastavlja: „Privlačnost glazbe Dal:uma dolazi od njegovih prirodnih stanki, ne od žurnog i naglog popunjavanja notama. Šarm proizlazi iz komunikacije osjećaja unutar tih praznina.“
Spretno uravnotežena i protegnuta glazba Dal:uma definira se dijalogom kreativnih paradoksa.
Tišina i izričaj.
Suvremenost i tradicija.
Punina i praznina.
Slično i različito.